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<中間の庭>

 

絵画の内部で、自らの目と手が関係の連鎖に巻き込まれていく。私は、制作中のそうした感覚に、「記憶」という要素を付け加えます。その記憶の多くは、小さな庭に咲く花や木々、そこから望む稜線、空、家族にまつわる日常の記憶、そして描くこと自体の記憶です。それらの記憶は、色、形、大きさといった要素に分けられ、簡略化され、混じり合います。私は、絵画の主題を絵画とするという堂々巡りから逃れるかのように、新たな記憶の断片を塗り重ねます。記憶の断片は、それが断片であるために不確定な要素を多分に含み、ときに絵画に脈略なく入り込みます。記憶は私たちのうちに断片化と抽象化を繰り返して蓄積され、新たな蓄積は違和となることがあります。けれども違和とは私たちにとって変容をもたらす契機でもあります。記憶が自身の証明であるなら私たちは日々その記憶の分だけ変容します。他者との相互的な関わりにおいて自分とは何かという、それこそ自己言及的な問いのなかで、新たな経験や記憶によって私たちは私たちをめぐる世界とともに変容していきます。私にとって「描く」とは、対象を一方的に名指しすることではなく、材料との関係のなかで変容し続ける経験や記憶そのものといえます。樹脂を含んだメディウムの多用、不均質な塗りの層構造、光沢による物質感、コラージュに用いるドローイングやメモ、包装紙など、制作において私を取り巻く世界が、私自身の経験や記憶とともにここにあります。そのような自身と自身を含む世界との相互関係の連鎖を、私は「中間の庭」と呼んでいます。「中間の庭」における眼差しや身体は、遠近法の眼のように、仮定された平面の外側に固定されるものではありません。私にとって絵画とは、描く者・観る者の区別を超え、眼差しや身体が俯瞰の構造から解放される経験そのものなのです。

 

<Garden of Fragments and Relationships>

 

Inside the painting, my eyes and hands are caught up in a chain of relationships. I add an element of "memory" to such senses when I am working. Many of these memories are of the flowers and trees in my small garden, the ridges I can see from there, the sky, the memories of my family life, and the memory of painting itself. These memories are divided into elements such as color, shape, and size, and are simplified or blended together. I paint over the fragments of new memories as if to escape the tautology of the painting theme as painting. These fragments of memory, because they are fragments, contain many indeterminate elements, and sometimes they enter the painting without any context. Memory accumulates in us through repeated fragmentation and abstraction, and the new accumulation sometimes becomes discomfort.  However, discomfort is also an opportunity for us to bring about change. If memory is proof of who we are, then we are changing every day by the amount of memory we have. In the self-referential question of what we are in relation to others, we are changing with the world around us through new experiences and memories. For me, "painting" is not a one-way naming of an object, but an experience and memory itself that continues to change in relation to the material. The extensive use of mediums containing resin, the heterogeneous layered structure of the paint, the materiality of the gloss, the drawings, notes, and wrapping paper used in collage, the world surrounding me during creation are here, along with my own experiences and memories. I call this chain of interrelationships between myself and the world including myself "garden of fragments and relationships". The gaze and the body in the "garden of fragments and relationships" are not fixed outside of a hypothetical plane, like the eye in perspective. For me, painting is an experience that transcends the distinction between the painter and the viewer, in which the gaze and the body are freed from the structure of the overhead view.

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